Lectoraat Logopedie: Participatie door Communicatie
Kunnen communiceren is essentieel voor intermenselijk contact en participatie in de samenleving. Het is zo gewoon dat we ons niet realiseren wat de impact is wanneer dit niet vanzelf gaat. Ons lectoraat heeft als doel de zelfredzaamheid van mensen met een communicatieve beperking te verbeteren.
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Dovengemeenschap in beeld (DIB)
ProjectMet de wijk Wijzer
ProjectVanuit het onderwijsprogramma HU GEZOND&WEL Wijzer gaan studenten uit het gezondheids- en welzijnsdomein met partners uit de wijk samen proactief in gesprek met bewoners en krijgen zo een beeld van hun vragen, wensen en behoeften om gezond en gelukkig te kunnen leven in hun eigen omgeving.
Publicaties
- Collaborative working with Parents of Children with DLD in Speech and Language Therapy Identifying Dutch Speech and Language Therapists’ barriers to enhancing practice
- Collaboration between Speech and Language Therapists and Parents of Children with Developmental Language Disorders
- Collaboration: How does it work according to therapists and parents of young children? A systematic review
Onderwijs
Het lectoraat Logopedie is verbonden met de bachelor Logopedie van Hogeschool Utrecht (HU). Alle docenten kunnen deelnemen aan onderzoek. Nieuwe kennis en producten worden in overleg met betrokken vakgroepen/docenten in het onderwijs verwerkt. Bachelorstudenten van diverse opleidingen dragen regelmatig bij aan onderzoeksprojecten.
“Samen met de praktijk, logopedisten en andere professionals, bedenken we creatieve oplossingen voor vragen over verhoging intensiteit therapie of toepassing van games. Belangrijk voor implementatie van resultaten maar ook ontzettend leuk!”
Ellen Gerrits lector Logopedie: Participatie door Communicatie
Samenwerking
Er is nauwe samenwerking met de Koninklijke Auris Groep