Zwembeleving kinderen verbeteren met character marketing

Samenwerking Sportfondsen en Crossmedialab: Jip maakt zwemmen leuk!


“Ik wil niet naar zwemles”, “zwemmen is stom”, “ik durf niet onderwater”. Niet voor iedereen is zwemmen leuk en niet voor alle kinderen is zwemles de leukste dag van de week. Maar zwemmen is wel belangrijk en om zwemmen leuker te maken had Sportfondsen, exploitant van zwembaden, al eens de mascotte “Jip het nijlpaard” ontwikkeld. In samenwerking met ‘character expert’ Simone de Droog van het Crossmedialab en studenten van de Hogeschool Utrecht is Jip nu echter doorontwikkeld tot een belevenis die kinderen vanaf het begin tot het einde bij hun zwemlessen begeleidt.
Het concept van de studenten is om kinderen punten te geven via een NFC (Near Field Communication) chip in hun armbandjes. Bijvoorbeeld: aan het eind van de zwemles mogen de zwemmers aan een levensgrote Jip een high-five geven; het bandje maakt contact met de sensor in Jips hand en dat levert punten op. Met deze punten kunnen kinderen vervolgens entertainment in de Jip-app openen. Op deze manier blijft zwemmen leuk, en kan tegelijkertijd de zwemvoortgang digitaal gevolgd en gestimuleerd worden. Deze manier van data verzamelen en gebruiken om gedrag duurzaam positief te beïnvloeden, sluit perfect aan bij Crossmedialab’s grote onderzoeksproject “MKB Game changers”, waarbij gebruikersdatastromen worden geoptimaliseerd zodat zorggames beter voldoen aan de vereisten op het gebied van game engagement, gedragsvalidatie en privacy. Sportfondsen heeft laten weten dat ze deze app inclusief de NFC opties graag willen gaan ontwikkelen. Het Crossmedialab neemt deze partner nu mee in haar onderzoeksproject, waarmee de cirkel rond is: onderzoek werd verbonden aan onderwijs en de resultaten uit dat onderwijs voeden vervolgens weer het onderzoek. Onze eigen perpetuum mobile.
Voor meer informatie, neem contact op met onderzoeker Simone de Droog: simone.dedroog@hu.nl.

Lieve, kleinere Jip leert kinderen zwemmen

Het Crossmedialab dook in 2017 de praktijk van het zwemonderwijs in, met Jip het nijlpaard. De Sportfondsen Groep wilde met het karakter Jip (een nijlpaard dat leert zwemmen) zwemlessen leuker maken, maar wist niet hoe. De zwembadenexploitant vroeg het Crossmedialab om de strategische inzet van Jip te verbeteren. “Maar Jip leefde helemaal niet”, constateerde Simone de Droog, onderzoeker bij het lectoraat Crossmedia Business en expert in charactermarketing. “Hij was te groot en te oud, bijna een soort docent. Daardoor konden jonge kinderen niet aan hem relateren.” Daarnaast werd Jip alleen nog maar afgebeeld in communicatie-uitingen naar ouders.


Knuffel
Samen met een aantal teams van circa 20 studenten Digitale Media en Communicatie bedacht Simone de Droog een nieuwe Jip: kleiner, slanker, jonger en zachter. De studenten volgden daarvoor colleges over charactermarketing en over het doen van onderzoek onder jonge doelgroepen – een vak apart. Dankzij hun adviezen betrekken de zwembaden hun leerlingen met multimediale storytelling nu effectiever bij Jip, wie zijn vriendjes zijn, wat hij graag doet én wat hij durft, vertelt De Droog: “Er kwam een prentenboek, een Jip-knuffel, een Jip-tas en een Jip-handdoek. De Sportfondsen Groep heeft de contractopdracht voor 2018 verlengd: studenten werken aan digitale toepassingen.”

Crossmedia Business

crossmedialab

Over het lectoraat