Peter Duifhuis

Terug naar onderzoekers
Functie: Docent-onderzoeker
Lectoraat: Didactiek van het bèta- en technologieonderwijs
Contact:

E-mail: peter.duifhuis@hu.nl

Sinds september 2017 is Peter Duifhuis verbonden aan het Lectoraat Didactiek van het bèta- en technologieonderwijs. In het lectoraat houdt hij zich bezig met onderzoek naar vakintegratie van de bètavakken en interdisciplinair onderwijs in de lerarenopleidingen van de exacte vakken.

Peter Duifhuis studeerde Kunstmatige Intelligentie en Natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Peter heeft op verschillende scholen gewerkt als eerstegraadsdocent natuurkunde en werkt sinds 2010 aan Hogeschool Utrecht. Daar is Peter lerarenopleider en verantwoordelijk voor het curriculum van de bacheloropleiding leraar natuurkunde. Peter werkt tevens als docent/ontwikkelaar bij het Freudentahl Instituut van de Universiteit Utrecht bij U-Talent, een excellentieprogramma voor bètagetalenteerde leerlingen. Hij richt zich in het bijzonder op didactiek van de natuurkunde in het algemeen en fysische informatica in het bijzonder. Peter ontwerpt bijvoorbeeld onderwijs rondom de Arduino –een programmeerbaar minicomputertje– en 3D-printen.

Door de scholier bewust om te leren gaan met het milieu en ervaring op te laten doen met programmeren en ontwerpen hoopt Peter bij te dragen aan toekomstbestendig onderwijs.

Naast deze natuurwetenschappelijke en technologische onderwerpen houdt Peter zich bezig met improvisatietoneel en zet hij zijn ervaring in bij het bewust worden en veranderen van het eigen gedrag van de docent (in opleiding).

Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs

Lessituatie Padualaan 97 Over het lectoraat