Nieuws

RSS feed
  • V&VN en Hogeschool Utrecht presenteren Kennisagenda Wijkverpleging

    06-12-2018 agenda wijkverpleging

    Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland heeft vandaag samen met Hogeschool Utrecht en het Wetenschappelijk College Verpleegkunde de Kennisagenda Wijkverpleging aangeboden aan het ministerie van VWS. Deze kennisagenda is een leidraad voor toekomstig wetenschappelijk onderzoek in de wijkverpleging.

  • SAVE-partners en HU werken aan verbetering jeugdbescherming Midden-NL

    30-11-2018 SAVE

    Sinds 2015 werken jeugdbeschermers in Midden-Nederland met de SAVE-werkwijze. Deze werkwijze ondersteunt de professionals om samen met gezinnen en hun netwerken de veiligheid van jeugdigen te verbeteren. Wel blijkt dat professionals verschillend kijken naar veiligheid waardoor inschattingen over de vraag of het voldoende veilig is in een gezin variëren. Dit zijn enkele bevindingen in het onderzoek ‘SAVE in woord en daad’ dat onlangs is afgerond door het lectoraat Werken in Justitieel Kader van Hogeschool Utrecht.

  • Nieuwe tool voor kinderen met taalontwikkelingsstoornis

    30-11-2018 engage

    Bij ongeveer één op de tien kinderen komt de taalontwikkeling niet goed op gang, ondanks voldoende taalaanbod. Voor deze kinderen en hun ouders ontwikkelde het lectoraat Logopedie van Hogeschool Utrecht ENGAGE. Deze tool maakt het gesprek met ouders over de hulpvraag van hun jonge kind (2-8 jaar) visueel en concreet, en ondersteunt ouders bij het opstellen en evalueren van behandeldoelen voor hun kind.

  • Waterbox moet ouders stimuleren water te geven aan hun baby

    26-11-2018 Waterbox project

    De Waterbox is ontwikkeld om ouders met een lage sociaaleconomische status optimaal te stimuleren om hun baby van 6-12 maanden water te geven. Het lectoraat Publab van Hogeschool Utrecht deed onderzoek naar de werking van de Waterbox op het consultatiebureau (het afgiftepunt) en bij de ouders thuis.

  • "Persoonlijke vorming belangrijk voor professionalisering student"

    20-11-2018 Edwin van der Zande

    Uit het promotieonderzoek van Edwin van der Zande, docent bij HU-PABO en onderzoeker bij het Lectoraat Normatieve Professionalisering, blijkt dat studenten behoefte hebben aan vrije ruimte: ruimte waarin ze ontdekken wie ze zijn en waar ze voor staan. “Vorming in levensoriëntatie is een basisbehoefte van iedere hbo-student”, stelt Van der Zande. “Het is een belangrijke component in de professionalisering van de student.”

Nieuwsredactie

Heb je nieuws of evenementen die geschikt zijn voor op deze pagina? Mail het dan naar de nieuwsredactie via content@hu.nl.