"De journalist van de toekomst is meer dan een schrijver"

12-01-2018

De journalist van de toekomst is niet alleen een goede schrijver en opiniemaker, maar weet ook technische mogelijkheden te gebruiken om te netwerken en om journalistieke producties te maken, volgens Piet Bakker. Bakker nam op 11 januari afscheid met een laatste college als lector Massamedia en Digitalisering bij het Lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek.

“De freelancende, tijdelijke, invallende, parttime en commercieel bijklussende journalist wordt de norm,” aldus Bakker. Redacties bestaan vaak maar uit één of twee vaste krachten. Dus veel werk wordt uitbesteed. En omdat journalisten vaak huiverig zijn voor techniek, worden vooral de ‘nieuwe’ – maar tegenwoordig gangbare – journalistieke middelen uitbesteed, zoals social media-uitingen en filmpjes. 

Besteed het contact met het publiek niet volledig uit

“Het uitbesteden van technologische klussen en communicatie met het publiek is in veel gevallen een begrijpelijke strategie. Waarom dure mensen routineklussen laten doen? Tweetjes inplannen is iets dat je prima aan anderen kan overlaten, maar weten hoe sociale media werken en wat je ermee kan is wel handig voor journalisten. Elke dag alle reacties modereren is veel werk, maar het contact met het publiek geheel uitbesteden is het andere uiterste.” Juist door aanwezig te zijn op social media en reacties van het publiek te zien, houden journalisten contact met wat leeft in de maatschappij. En bouwen ze hun netwerk op.

‘Echte journalistiek’ is tegenwoordig meer

Niet alleen routinewerk wordt veel uitbesteed, maar ook het maken van infographics, data-journalistiek, de productie van interactieve online-verhalen en video. Het is belangrijk dat redacties in de gaten houden dat ze in kennis niet te veel gaan achterlopen op de freelancers die ze inzetten. Daarvoor moeten journalisten techniek niet slechts zien als een uit te besteden handeling, maar als een tool om inhoud over te brengen: journalistiek is tegenwoordig meer is dan het publiceren van een stuk tekst. "Digitale platformen vragen om nieuwe tools en nieuwe formats. Interactieve graphics en kaarten, slideshows, longreads, listacles, live video, nieuwsbrieven, live-blogs, arguemented reality, vlogs, timelines."

Niet meer werk

Al die technische tools leveren niet per se meer werk op, maar ander werk, volgens Bakker. Research kan namelijk door deze technische mogelijkheden juist sneller en efficiënter. “In een digitaal bestand zoek je sneller, databanken (kadaster, KvK, aanbestedingen) en archieven zijn toegankelijk, nieuws kan eenvoudig worden gevonden, communicatie met bronnen is op allerlei manieren mogelijk, hoe anderen over iets hebben geschreven is snel te checken, raadsbijeenkomsten worden gestreamd, partijprogramma’s en moties zijn in één klik te downloaden, bronnen laten (vaak ongewild) digitale sporen achter op sociale media. Deze mogelijkheden zijn voor journalisten van grote waarde: goede journalistiek bedrijven kan nu simpeler, sneller en diepgravender.”

Piet Bakker

Dr. Piet Bakker (1953) is 10 jaar lector Massamedia en Digitalisering geweest binnen het Lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek. Hij studeerde politicologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in de communicatiewetenschap. Hij werkte als universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam en was docent aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Als journalist werkte hij voor dagbladen, tijdschriften, radio en televisie. Hij schreef boeken, artikelen en boekhoofdstukken over journalistiek, nieuwe media, (gratis) dagbladen, media-innovatie, muziekindustrie, mediabeleid en mediageschiedenis. Binnen zijn lectoraat onderzocht Bakker – en publiceerde hij over – massamedia en digitalisering en de ontwikkeling van het beroep van de journalist, hyperlokale journalistiek en social media. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten