Crossmedialab en Sportfondsen maken zwemmen leuk met Jip

20-06-2018

“Zwemmen is stom”, “ik durf niet onder water”: Lang niet iedereen vindt zwemles leuk, hoe belangrijk het ook is. Om zwemmen leuker te maken, had zwembadexploitant Sportfondsen al eens een mascotte ontwikkeld: Jip het Nijlpaard. In samenwerking met onderzoeker Simone de Droog van het Crossmedialab en studenten van Hogeschool Utrecht is Jip nu doorontwikkeld tot een belevenis die kinderen vanaf het begin tot het einde bij hun zwemlessen begeleidt.

JIPHet concept van de studenten is om kinderen punten te geven via een NFC (Near Field Communication) chip in hun armbandjes. Bijvoorbeeld: aan het eind van de zwemles mogen de zwemmers  aan een levensgrote Jip een high-five geven; het bandje maakt contact met de sensor in Jips hand en dat levert punten op. Met deze punten kunnen kinderen vervolgens entertainment in de Jip-app openen. Op deze manier blijft zwemmen leuk, en kan tegelijkertijd de zwemvoortgang digitaal gevolgd en gestimuleerd worden. 

MKB Game Changers

Deze manier van data verzamelen en gebruiken om gedrag duurzaam positief te beïnvloeden, sluit perfect aan bij Crossmedialab’s grote onderzoeksproject MKB Game Changers. In dit project worden gebruikersdatastromen geoptimaliseerd zodat zorggames beter voldoen aan de vereisten op het gebied van game engagement, gedragsvalidatie en privacy. 

De app ontwikkelen

Sportfondsen heeft laten weten dat ze deze app inclusief de NFC-opties graag willen gaan ontwikkelen. Het Crossmedialab neemt deze partner nu mee in haar onderzoeksproject, waarmee de cirkel rond is: onderzoek werd verbonden aan onderwijs en de resultaten uit dat onderwijs voeden vervolgens weer het onderzoek. 

Kleiner, slanker, zachter

Crossmedialab was in 2017 ook al betrokken bij het aantrekkelijker maken van Jip het Nijlpaard, die  toen matig bij de doelgroep bleek aan te sluiten. Samen met zo'n twintig studenten Digitale Media en Communicatie van Hogeschool Utrecht bedacht Simone de Droog toen een nieuwe Jip: kleiner, slanker, jonger en zachter.

Voor meer informatie, neem contact op met onderzoeker Simone de Droog: simone.dedroog@hu.nl.