Nieuws

RSS feed
  • Onderzoek HU en Windesheim helpt sociale ondernemingen met groeiambities

    20-05-2019 sociale ondernemingen

    Voor sociale ondernemingen is het maken van winst geen doel op zich, maar een middel om impact te creëren met betrekking tot een specifiek maatschappelijk probleem. Dit kan uiteenlopen van armoedebestrijding, betaalbare gezondheidszorg, duurzaamheid of arbeidsparticipatie. Veel van deze bedrijven hebben moeite hun groeiambities te realiseren. Wat zijn de belemmerende factoren? En wat is er aan te doen? Dat onderzochten Hogeschool Utrecht, Hogeschool Windesheim Flevoland en twintig sociaal ondernemers. Op 21 mei presenteren zij de resultaten.

  • "Geen technologische vooruitgang zonder ethiek"

    17-05-2019 Raymond Slot

    De digitale revolutie komt in een steeds hogere versnelling terecht. Technische kennis geeft ons meer mogelijkheden dan ooit, maar hoe gaan we al die kennis inzetten? Die vraag wordt steeds urgenter, betoogde Raymond Slot, lector Intelligent Data Systems aan Hogeschool Utrecht, in zijn afscheidscollege op 17 mei. Hij pleit voor integrale aandacht voor kritisch denken, persoonlijke ontwikkeling, duurzaamheid en ethiek in technische opleidingen en onderzoeksprogramma’s.

  • Internationale interesse voor project virtual reality in het onderwijs

    17-05-2019

    Onlangs toonde Stan van Ginkel tijdens een conferentie van de Verenigde Naties de onderzoeksresultaten van zijn virtuele cursus mondeling presenteren. De interesse hierin was zo groot, dat Stan voor de Teachers Task Force van UNESCO werd gevraagd.

  • Onderwijsmodule helpt studenten journalistiek over hun data-angst heen

    13-05-2019 laptop

    Het analyseren van cijfermateriaal is niet meer weg te denken uit de journalistiek. Toch zijn er maar weinig studenten journalistiek die zich aan data-analyse en statistiek wagen. Daarom wordt aan Hogeschool Utrecht een onderwijsmodule ontwikkeld die studenten meer vertrouwd maakt met data-analyse. Het project kreeg een Comenius-beurs toegekend.

  • Onderzoek naar kansen in onderwijs voor mensen met verstandelijke beperking

    09-05-2019 Ervaringsdeskundige

    Het hoger onderwijs is gericht op toetreding tot de arbeidsmarkt. Voor veel mensen met een verstandelijke beperking is dat een brug te ver. Deelnemen aan het campusleven kan echter ook voor hen heel waardevol zijn. Ze leren er belangrijke levensvaardigheden en het zorgt voor zingeving. Wat is nodig om deze mensen te kunnen laten deelnemen aan het campusleven? Hier deed het lectoraat Participatie, Zorg en Ondersteuning van de HU de afgelopen drie jaar onderzoek naar in het project IC Life, samen met diverse internationale hogescholen en universiteiten. Op 7 en 8 juni presenteren ze de resultaten.

Nieuwsredactie

Heb je nieuws of evenementen die geschikt zijn voor op deze pagina? Mail het dan naar de nieuwsredactie via content@hu.nl.